Skydiven valt of staat met het weer…

Er bestaat geen grotere teleurstelling dan een annulering van een tandemprong vanwege slecht weer conditie Sommige klanten plannen de tandemsprong(-en) bijna een jaar van tevoren in en leven deze gehele periode naar hun “adventure of lifetime”. Vooral op de dag van de sprong borrelen de zenuwen naar boven wanneer het bijna zover is.

De telleurstelling die je voelt wanneer je hoort dat de tandemsprong niet door kan gaan en je opnieuw moet worden ingepland voor een andere datum is niet hoe je deze speciale dag had voorgesteld.

Weertypes

Dit artikel is bedoeld om je meer informatie te geven over verschillende weertypes en insight te brengen waarom parachutesprongen zo beïnvloed wordt door het weer.

1: Grond mist

Een van de meest voorkomende oorzaken waardoor een tandemsprong wordt geannuleerd is door een bepaalde vorm van bewolking. 

Er spelen twee belangrijke factoren bij springen met bewolking.

  1. De instructeur kan het landingsterrein niet zien wanneer hij onder een goed geopende parachute hangt.
  2. Een tandemsprong maak je bijna nooit alleen. Er zijn andere klanten en natuurlijk is het leuker om met vrienden of familie te springen. Wanneer er bewolking binnen het springgebied is bestaat er het risico dat de instructeurs elkaar niet kunnen zien bij het vliegen onder de parachute.

Bij bepaalde gradaties van grondmist is het zelfs niet toegestaan om op te stijgen met het vliegtuig, laat staan een tandemsprong maken.

Om veilige sprongen uit te kunnen voeren moet de mist zodanig zijn dat het landingsterrein goed zichtbaar is. De bewolking moet opgeklaard genoeg zijn dat alle parachutisten elkaar in de lucht kunnen zien.

2. Laag hangende bewolking

Laaghangende bewolking is een obstakel die parachutespringen kan beperken. In enkele gevallen gaat het om lokale bewolking.  Zodra de bewolking boven de dropzone hangt moeten we stoppen met parachutespringen. Zo kan het in Den Helder prachtig weer zijn maar boven het vliegveld van Texel even niet. In het vorige punt van dit artikel is al aangegeven dat we elkaar altijd in de lucht moeten zien om een veilige landing te kunnen maken. Wanneer dit het geval is dan kunnen we heerlijk parachutespringen.

In de meeste gevallen is het zo dat bewolking zich verplaatst gedurende de dag en de tandemsprongen van de alsnog door kunnen gaan.

3. Regen

Regen valt uit bewolking, en we hebben eerder al besproken wat voor risico bewolking met zich mee kan brengen.

We springen niet in de regen omdat het niet goed is voor het materiaal, maar boven alles is het ontzettend pijnlijk om regen te hebben tijdens je tandemsprong. Stel je voor dat je met 200 km per uur allemaal kleine speldenprikjes in je gezicht krijgt… Niet bepaald een prettige situatie.

Op het vliegveld van Texel hebben we een landingsbaan gemaakt van gras. Bij zware regenval gebeurt het dat het vliegveldterrein zo zacht wordt dat we er niet over kunnen bewegen met onze vliegtuigen. Bij zeer ongelukkige situaties kan het voorkomen dat het prachtig weer is maar het vliegveld gesloten. Ironisch genoeg moet het dan wat waaien om de baan droog genoeg te maken om te kunnen parachutespringen.

Gelukkig komt het binnen het springseizoen zelden voor dat het hele dagen regent en zijn er altijd momenten dat er gesprongen kan worden. Een springdag duurt van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Bereid jezelf erop voor dat het maken tandemsprong, bij slecht weer, een volledige dag in beslag kan nemen.

4. Wind

Op Texel hebben we een eiland klimaat waarbij er op bepaalde momenten van de dag wind kan plaats vinden. Bij een eilandklimaat is de wind in de ochtend en aan het einde van de middag in vele gevallen het minst hard. Toch komt het zo nu en dan voor dat de sprongen verzet moeten worden naar een andere dag omdat de wind te hard is om mee te springen.

Wanneer de wind te hard waait dan kunnen onze instructeurs niet meer veilig landen. Wind is niet de enige factor die een rol speelt. Turbulentie zorgt ervoor dat landing nog lastiger worden Bij turbulentie zakt de parachutist door waarbij er harde landingen gemaakt kunnen worden.  Een succesvolle sprong gaat altijd gepaard met een zachte landing en veiligheid is onze aller HOOGSTE-prioriteit!

Wat kan ik doen om me goed op het weer voor te bereiden?

Elke dag om 8 uur in de avond is er het journaal met het daarbij behorende weerbericht. Dit weer bericht geeft al een goede indicatie hoe de dag kan gaan verlopen. Toch hoeft het weerbericht niet altijd te kloppen met onze weersverwachting. Neem daarom bij twijfel altijd contact met ons op via de telefoon. Tijdens onze kantooruren zullen we je graag te woord staan. Buiten kantooruren is er een geautomatiseerd weer bericht.

Weerberichten zijn voorspellingen die preciezer worden naarmate er minder tijd tussen de weervoorspelling en de aanvang van jouw tandemsprong zit. Mocht je in de ochtend nog steeds twijfelen neem dan nogmaals contact op met ons voordat je afreist. Niet alleen bespaart dit een lange reis maar vooral ook een hoop frustratie.

We zeggen altijd maar: It’s better to be on the ground wishing you were in the sky than in the sky wishing you were on the ground!